If anybody ask me whether I've heard of Kuala Kubu Baru, I would definitely say yes, I've heard of that place, seen its signboard at the PLUS highway (too many times) and I know its whereabout (in between Tanjung Malim and Rawang). But if someone ask me whether I've been there before, memang tak pernah aku menjejak kaki langsung le Jemah oiii
So when Adik told me there's a running event at KKB, I knew this must be a good chance to learn something on KKB, explore its scenic view and not to mention test my ability to drive along the village road en route to KKB. I didn't even ask anybody what KKB is famous for, until the last minute on Saturday morning, I did locum at a lab. Krishnan the lab assistant ask me what am I up to during the weekend. So I told him that I want to participate in a 10K run at KKB. Have you been there before? He said yes, that is his hometown. KKB is like a dead town unlike Ipoh which is livelier, hips and happening. Ayat dia macam ni...
"Hutan kiri kanan, tak ada apa yang menarik pun"
Deep in my heart, elehh ye la tu. Kau saja nak menakutkan aku ye...
After lunch, (plain rice, kangkung, keli takde cili, tempe) I drove slowly (considered slow 90km/h, tapi kalau Jui drive lagi slow giler) taking my own sweet time. Exit Tanjung Malim and drive south. Lots of dusun durian, kampung area and hutan kiri kanan. Wait..I haven't reach the town area yet. Meet the intersection to Fraser Hill, there's a sign board showing Rumah Rehat Kerajaan (RRK) where Adik already book a room there. She said, rooms are almost fully booked. I thought this must be it. Runners are mostly going to spend overnight here. I reached earlier than Adik, at 3pm. Looking at the empty car park, eh....betoi ke tempat yang aku tuju ni. Hanya ada sebijik proton BLM kat depan main entrance RRK tu. Dan seekor kucing yang tidak friendly dan kurus. (am going to proceed with cakap melayu senang sikit nak express rasa hati ku)
Aku masuk ke kaunter register, hallooo hallooooo bagi salam bagai entah berapa kali, sapa kat dalam saya kat sini. Naik ke tingkat 2. Bagi salam tak ada sapa menyahut. Then I realised there's no lift so I need to carry the bag (yang ada roda tapi tak boleh nak ditolak tarik sebab kena naik tangga), to whichever level where my room is, hopefully tak ada lah tinggi sangat. Dah pueh aku merayap masuk surau dia, masuk toilet perempuan dan toilet lelaki last last baru lah datang seorang pakcik yang agak gempal berkulit cerah berkaca mata berambut uban macam hampir botak senyum senyum sambil cakap laaa....kenapa tak tekan loceng? Aku tak perasan tadi. Hehe. Dah bayar siap semua, dia cakap bilik aku kat tingkat 3. Ada apa malam ni? Aku bagitau ada acara larian. Bilik ada 3 katil single, dengan harga $150. Kat Air Tawar pun takkan dapat macam ni tau. Adik sampai kemudian, haaa...merasa la kau naik tangga 3 tingkat ye.
Petang aku makan 2 bijik Mexican bun, 1 mini pizza yang Adik bawak dan secawan kopi putih. Lots of plain water. Hari panas ni 1L mineral water tu boleh lesap sekejap aje. Took a nap and woke up at 7 and prepare for the run.
At 8.30pm, we were at the mini stadium KKB. 10K run started at 9pm. I initially jog for the first 2 km, made myself comfortable but deep down I knew I was not. Because the route was not made known to the runners. Maybe yes to the local people in KKB and those who had run here before. Going through the housing area. Lampu jalan masih ada di kiri kanan jalan. The next 6km was the most scary part. Yang ada cuma lampu dari police patrol yang berjaga macam nak tak nak aje. Aku tak boleh nak agak the in coming road, ada menaik 10%. Aku terpaksa jalan aje lah. Tapi ada satu kawasan pokok-pokok besar dan ada banyak akar dia berjuntai-juntai. Takut akakkkk. Tiba di kawasan hutan kiri kanan tak ada lampu. Cuma berteman sinaran lampu dari pelari-pelari lain yang rajin bawak handphone sambil berlari (not me). At this particular spot I couldn't guess where, I was left alone. Tiba-tiba pulak ada bau wangi menusuk lubang hidung aku. Dalam hati aku tiba-tiba rasa menyesal yang amat sangat why do I sign up for the run in the first place. Ya Allah....kenapa la aku seksa diri aku berlari di dalam gelap di kawasan macam ni....Let me be there at the finishing line safe and sound. Aku terpaksa kuatkan semangat dan lari macam orang gila sedangkan kaki aku rasa macam dah tak larat, baju aku dah basah dengan peluh dan boleh diperah. The next 2km lalu kat kawasan rumah yang anjing dibiarkan berkeliaran. I desperately asked the other runners (2 Chinese gentlemen) to run together with me sebab aku takut anjing. And we arrived at the mini stadium Alhamdulillah.
Tu lah kesahnya larian malam akak yang pertama di kawasan yang tidak ku ketahui route larian dan kurang penataan cahaya. Next time akak akan lebih berhati-hati memilih acara larian di tempat yang lebih selamat, lebih bercahaya dan bukanlah tempat makhluk-makhluk bukan manusia bermaharajalela.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan