Pagi lagi aku dah bangun. Pukul 5 pagi semata-mata nak carbo loading la kononnya. Kemudian aku mandi. Gila awal pukul 5.30am. Kemudian aku baca quran sementara nak menunggu azan subuh. Masuk je waktu terus solat. Kemudian aku siap-siap, memandu ke hospital. Aku park kat tempat aku, aku tak mau ambik tempat orang lain. Tak ekslusif. Hehehe. Kemudian aku pergi dept jap, buang apa yang patut. Aku cuma bawak kunci dept dengan kunci bilik je, nap sack aku tinggal kat bilik.
Sesampai aje kat dataran nursing college tu, aku nak pergi mendaftar tapi kata kakak kat kaunter aku tak payah daftar lagi dah sebab dah ada bib. Abis tu bukak kaunter ni untuk apa kak? Kakak tu cakap untuk orang yang nak walk-in. Ewaahh. Macam nak kursus pulak ye. Aku melengung kejap memikirkan, apa pasal aku tak jumpa orang lain ni. Waktu dah pukul 7.30am, tiba masa untuk sesi warm up. Ewaahh...macam aerobik je. Layan je lah. Air mineral sebotol dia kasi siap-siap.
Tibalah masa yang ditunggu. Kategori A,B,C,D lari dulu sebab diorang kena lari 7km. Kategori E, F,aku (G), dan H (super tua...) lari kemudian. Masa nak lari ni baru aku terserempak dengan staf aku yang lain. Aku mulakan larian dengan ok je. Sampai depan bangunan MBI, aku dengar suara Ze Bozz panggil aku. Aku just senyum je lah, aku tak mau layan. Kang semput lak nak bercakap lagi sambil berlari. Mula-mula aku potong dia, kemudian dia potong aku balik. Acara potong memotong antara aku dengan Ze Bozz berlanjutan sampai lah ke bulatan dekat kem askar tu. Sejak tu, aku tengok Ze Bozz terus je ke depan. Wow...bos aku ni kuat stamina dia. Aku tengok kategori aku tak ramai sangat la, tapi ada sorang kakak ni, pakai bib G707 yang asik nak lawan dengan aku. Tapi tiba depan KWSP aku dah tak nampak dia lagi. Bila lama-lama dah lari, aku rasa membawa sebotol air mineral sambil berlari adalah tidak praktikal sebab licin dan berat. Jadi aku tuang je air tu sepanjang perjalanan, tiba kat depan longkang besar, aku buang je botol tu.
Sehinggakan aku tiba kat belakang rumah mayat pun, dah tak ramai orang kat depan atau belakang aku. Siap ada kameraman lagi snap gambar aku kat situ. Jadi aku pun berjalan dengan pelan aje, konon nak kontrol la. Tapi dalam pada tu, perut aku rasa macam tak sedap, agaknya aku minum air banyak sangat tadi. Dan aku pun tak harap sangat la nak dapat dalam kelompok sepuluh pertama yang sampai. Bila tiba kat bangunan Faber pun, adik-adik Faber tu bagi semangat suruh aku lari laju pun aku boleh senyum tapi sambil berlari. Bila sampai garisan penamat, bila dia kasi nombor G3 tu, baru aku tau, ehhh awal jugak aku ni... Heheh...Dapat hamper, cash, dan sijil penyertaan. Ze Bozz, walaupun sampai awal dari aku, tapi sebab dah tak rezeki, dia dapat nombor 4. Ok la jugak kan. Ramai jugak staf department aku yang masuk larian ni. Sampaikan setiap kali MC tu umum orang nak ambik hadiah, asik asik Patologi.
Kesimpulannya, larian ni boleh la tahan badan aku. Memandangkan aku pada masa yang sama tengah prepare nak mendaki gunung kan. Tapi kalau tak praktis, memang sakit badan. Ze Bozz hari kerja yang berikutnya siap datang bilik aku tanya, tak sakit ke? Aku kata, ada juga sengal sikit. Tapi tak la seteruk masa aku lari untuk IIR tahun 2011. Practise make perfect. Bab makan aku jaga. Tapi yang carbo loading pukul 5 pagi tu...aku rasa tak sepatutnya aku buat. Sebab ada ketika berlari tu rasa macam nak berak pun ada. Tak tau lah kan. Dan lagi satu, berlari sambil bawa botol air sangat lah tidak syok. Mungkin aku patut syorkan pada penganjur untuk bagi air tu kat pertengahan larian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan