Nyah call aku tadi. She asked me is there any other treatment for lung cancer apart from radiotherapy and chemotherapy? Tak dapat le aku nak jawab, sebab bab bab clinical aku dah berkarat. Lagipun masa district posting dulu, kes macam tu selalu aku refer aje pegi tertiary hospital. Sekarang kerja aku ialah diagnostic work, bukan lagi manage patient. Jadi aku jawab, nanti le aku tanya member mana-mana, kot depa tau. Dia cakap pak mertua dia dah masuk HDU, makan through nasogastric tube (haa..mesti sakit tu), dah tak boleh nak telan ikut tekak macam dulu. Pakai nasogastric tube, of course rasa masin ke, payau ke, lemak ke, masam ke, tak dapat nak rasa lagi dah. Sebab dia terus masuk ke stomach. The cancer has spread and blocked part of the oesophagus. Ngeri aku dengar. Bersyukur aku walaupun aku tengah sembelit, tapi masih boleh makan, dapat merasa makanan dengan mulut. Aku memang patut sangat bersyukur.
Aku sekarang mengamalkan makan:
a. chlorella,(dia cakap 20 tablets/day to alleviate constipation), tapi bila aku berak kaler najis tu jadi hijau kekelabuan. Memula tu aku suspen sekejap, apsal najis kaler cam ni, tapi dah terpikir aku telan tablet tu sampai 20 bijik, memang hijau macam shrek la jadi dia.
b. betik, ni pun kalau aku sempat beli kat pasar malam. Nak cari kat supermarket kengkadang takde betik. Aku suspen sikit nak makan betik kat ofis, kot buatnya rasa nak terberak, lepas tu tak mau keluar pulak kena bertenggong lama kat toilet cangkung. Seram!
c. fiber yang bancuh dalam air tu (ada product direct selling cosway), ni mujarat gak, tapi aku mesti minum air yang banyak lepas ambik fiber ni, to increase the stool bulkiness, dan melembutkan najis.
Tapi bila aku minum air banyak, kencing pun banyak! Takpe, as long as paip tu sentiasa ada air untuk basuh lepas kencing. Hehehe...Aku malas la nak ambik syrup lactulose lagi dah, walaupun dalam internet cakap dependency on syrup lactulose never been reported. Tapi still aku tak nak ambik, sebab kandungan gula dalam lactulose tu. Aku risau kot jadi kencing manis (?berak manis) pulak, tak mau tak mau. Jadi for the time being, cukup la 3 benda yang aku amalkan di atas, selain dari occasional dose of yakult ataupun prune juice.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan