Bahan untuk puding:
6 biji telur
1 tin susu cair
1 tin air
setengah cawan gula pasir
satu sudu teh esen vanila
Bahan untuk karamel:
setengah cawan gula pasir
sedikit air (tukang kasi resepi tak mention banyak mana)
panaskan gula dan masuk air bila perang.
Cara-cara:
Pukul telur dengan gula. Tambah susu. Tambah air dan esen vanila.
Kemudian bubuh dalam loyang sekali dengan karamel.
Kukus selama 25 minit.
Jadik lah benda alah kat bawah ni....teng terenggggg.....
1. Pastikan ada periuk dan kukus yang sesuai saiznya. Jangan main hentam pakai periuk nasi macam kat atas tu...(sebab aku takde saiz yang sesuai lah, maka aku telah hentam pakai periuk nasi. Nampaknya hanya periuk nasi je aje yang sesuai dengan saiz kukus aku tu.)
2. Aku sendiri tak sure air untuk karamel tu banyak mana. Ni aku nak marah tukang kasi resepi ni!!! Jadi aku main tibai aje setengah cawan. Dah la lama bebenor dia nak jadi warna perang. Dah jadi perang tu, panas pulak. Gatal lak tangan aku nak pegang benda tu sebab aku nak rasa adakah karamel tu manis ataupun pahit sebab dia nampak hangit. Maka tangan aku tengah melecur. Karamel tu sangat panas ye puan-puan, jangan pegang dengan jari anda yang halus mulus.
3. Lagi benda yang aku tak sure, patut ke bubuh adunan puding, kemudian baru bubuh karamel, atau patut ke aku masak karamel dalam periuk kukus tu terus, supaya tak payah aku ubah karamel dari satu periuk ke periuk yang lain? Panas tau, nak alihkan karamel dari periuk masak karamel ke periuk kukus puding..
4. Hm...terfikir sama ada aku patut tambah tepung kastad supaya puding tu tak lembik dan bergegarrrr semacam je. Macam tak stabil. Anytime boleh disintegrated....Maybe patut lah, the next time.
5. Sory ye, gambar puding karamel tu masih dalam periuk. Sebab aku tak berani nak keluarkan until berbuka puasa petang karang. Kalau aku keluarkan siap-siap hanya untuk ambik gambar, kot buatnya dia lembik dan terus hancur, tak ke kena gelak je dengan abah kat kampung??
Tiada ulasan:
Catat Ulasan