Miss Fawcett tanya aku pegi ke tak CME pagi ni? Aku cakap tak. Sebab cpd point aku dah banyak. Masa tu, aku duduk berhimpit-himpit dalam van, sebelah kanan aku Mrs Schizo, sebelah kiri Miss Fawcett, sebelah kiri Miss Fawcett ialah Mrs Thursday. Sementara yang duduk di sebelah brader drebar kat depan ialah Kak Sally. Bila Kak Sally tanya boleh ke aku dermakan sikit cpd point aku kat dia? Aku kata insyaallah....(style ustazah alim alim), sementara dalam hati aku cakap ...eish dia ni...tak cukup-cukup lagi ke point engko?
Masa tu kami semua on the way menziarah Dr Kal, kan semalam aku cakap bapak dia passed away kan? Haa..ni first time aku tengok secara dekat macam mana penganut ugama yang dianuti oleh Dr Kal meletakkan mayat kat ruang tamu, untuk diberi penghormatan terakhir. Aku tengok keranda dia tu, keranda kayu, berkilat. Mau harga ribu-ribu. Di atas tu, ditutup dengan lapisan kaca lutsinar, jadi aku dapat menjengok ke dalam keranda tu, di mana aku dapati bapak Dr Kal dipakaikan baju warna putih, siap dengan songkok dia tu la. Kat atas kaca tu ada , bunga warna kuning. Suasana sangat sayu. Waktu kami sampai ke rumah mak bapak Dr Kal tu, dia takde kat rumah tu, sebab tengah menjengok mak dia yang ada kat ICU. Lebih kurang 15 minit menunggu, Dr Kal sampai. Aku peluk Dr Kal, tepuk-tepuk belakang dia bagi dia semangat. Walaupun ugama yang kami anuti tak sama, dan aku bukannya suka bab nak memeluk orang perempuan yang bukan sedara mara, tapi dalam bab bab macam ni, rasa kemanusiaan mengatasi segalanya.
Dalam pukul 10.30pagi, kami pun balik semula ke tempat kerja. On the way nak balik, kami terserempak dengan satu rombongan bangsa cina tengah mengarak keranda jugak. Tapi takde muzik tong tong ceh pun.
Dah dekat nak sampai ke round about Taman Dr, ada satu van mayat Muslim lalu kat tepi van kami.
Sungguh lah One Malaysia.
Dan mak kepada kawan baik pun meninggal hari ini. Lung cancer. Semoga rohnya dicucuri rahmat...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan