Setelah menyelesaikan kes-kes yang tersadai atas meja, aku menaiki tangga ke tingkat 8 sebab nak tunggu lif lama sangat, untuk melihat 2 orang sakit.
1) Anak makcik Shebah
Baru je lepas menjalani pembedahan mastectomy minggu lepas. Hemobag dia pun berdarah lagi aku tengok. Sure tak boleh balik lagi ni. Seingat aku, dia ni sama sekolah rendah di SRK Gangga kat Beruas dulu, tapi masa tu dia darjah 6, aku budak darjah 1 berhingus. Aku memperkenalkan diri pada dia sebagai anak cikgu Baharudin. Sebut je nama abah, dia terus senyum. Aku bagitau, masa pergi umrah tahun lepas, mak aku, mak dia dengan aku duduk satu bilik. Dia telah didiagnos mengidap barah pada bulan 8 yang lepas. Buat chemo dulu sebab nak bagi barah tu kecut sikit. Kemudian baru buat op. Sebelum chemo, CT scan menunjukkan ada metastatic deposit kat liver. Selain dari chemo, dia ada jugak makan benda-benda lain, antaranya dia cakap biji apricot, suami dia cakap biji apricot tu susah nak dapat kat Malaysia, kena beli dari negara arab. Lepas chemo, deposit kat liver tu dah hilang. Mula-mula dia tak nak buat op, tapi sebab Miss Garang cakap kena buat op jugak, maka kena la buat pembedahan. Tu sebab dia datang hospital.
Suami dia tanya " Mintak maaf la tanya ye, suami nya Nurul ni kerja polis ke? "
Aku yang tak berfikir panjang ni selamba je cakap, " Saya anak dara tua".
Err...apsal la yang keluar perkataan macam tu dari mulut aku? Bila aku kenangkan balik, eii..memalukan diri aku sendiri je. Well...lagipun aku bukanla tua sangat..walaupun kedut kedut tu dah ada sikit-sikit kat muka.
Habis bab anak makcik Shebah.
2) Kak Tina
Alkisahnya petang semalam, hujan mula nak turun. Petir berdentum-dentam di angkasa. Dia bukak pintu peti ais. Dah terasa macam ada karan mengalir kat tangan dia sikit-sikit. Datang petir lagi sekali, masa tu tangan dia pegang meja yang ada besi. Terus rasa karan tu mengalir dari tangan pergi ke jantung, sampaikan dia rasa macam nak pecah jantung masa tu. Tangan dengan kaki rasa macam tak boleh angkat. Masa tu, suami ada kat rumah. Suami dia yang bawak dia datang hospital. Admit ward for observation.
Moral of the story: Adalah lebih baik mendiamkan diri sewaktu hujan yang ada kilat. Lightning can strike even if you're stay indoor.
Masa nak makan tengahari, mak aku cakap, Wak Anjung pun masuk hospital jugak. Sakit jantung. Kalau sempat, esok pulak aku pergi lawat dia.
1) Anak makcik Shebah
Baru je lepas menjalani pembedahan mastectomy minggu lepas. Hemobag dia pun berdarah lagi aku tengok. Sure tak boleh balik lagi ni. Seingat aku, dia ni sama sekolah rendah di SRK Gangga kat Beruas dulu, tapi masa tu dia darjah 6, aku budak darjah 1 berhingus. Aku memperkenalkan diri pada dia sebagai anak cikgu Baharudin. Sebut je nama abah, dia terus senyum. Aku bagitau, masa pergi umrah tahun lepas, mak aku, mak dia dengan aku duduk satu bilik. Dia telah didiagnos mengidap barah pada bulan 8 yang lepas. Buat chemo dulu sebab nak bagi barah tu kecut sikit. Kemudian baru buat op. Sebelum chemo, CT scan menunjukkan ada metastatic deposit kat liver. Selain dari chemo, dia ada jugak makan benda-benda lain, antaranya dia cakap biji apricot, suami dia cakap biji apricot tu susah nak dapat kat Malaysia, kena beli dari negara arab. Lepas chemo, deposit kat liver tu dah hilang. Mula-mula dia tak nak buat op, tapi sebab Miss Garang cakap kena buat op jugak, maka kena la buat pembedahan. Tu sebab dia datang hospital.
Suami dia tanya " Mintak maaf la tanya ye, suami nya Nurul ni kerja polis ke? "
Aku yang tak berfikir panjang ni selamba je cakap, " Saya anak dara tua".
Err...apsal la yang keluar perkataan macam tu dari mulut aku? Bila aku kenangkan balik, eii..memalukan diri aku sendiri je. Well...lagipun aku bukanla tua sangat..walaupun kedut kedut tu dah ada sikit-sikit kat muka.
Habis bab anak makcik Shebah.
2) Kak Tina
Alkisahnya petang semalam, hujan mula nak turun. Petir berdentum-dentam di angkasa. Dia bukak pintu peti ais. Dah terasa macam ada karan mengalir kat tangan dia sikit-sikit. Datang petir lagi sekali, masa tu tangan dia pegang meja yang ada besi. Terus rasa karan tu mengalir dari tangan pergi ke jantung, sampaikan dia rasa macam nak pecah jantung masa tu. Tangan dengan kaki rasa macam tak boleh angkat. Masa tu, suami ada kat rumah. Suami dia yang bawak dia datang hospital. Admit ward for observation.
Moral of the story: Adalah lebih baik mendiamkan diri sewaktu hujan yang ada kilat. Lightning can strike even if you're stay indoor.
Masa nak makan tengahari, mak aku cakap, Wak Anjung pun masuk hospital jugak. Sakit jantung. Kalau sempat, esok pulak aku pergi lawat dia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan