Isnin, 15 April 2013

Petang hujan lebat

Di waktu aku keluar dari ofis, aku tengah berkira-kira sama ada nak pebaik kunci kereta aku yang telah decapitated (yang macam telinga kera tu) ataupun patut ke aku pergi jogging? Memandangkan cuaca ok, tak hujan maka aku rasa nak pergi jogging lah. Di waktu aku keluar nak berjoging lepas warm up dalam rumah, aku dah nampak awan seolah olah kelabu dan bermuram durja. Aku rasa sempat lagi ni kot....setengah jam ok lah. Bila sampai kat pertengahan jalan, hujan rintik-rintik. Bila nak membelok balik, hujan turun selebat-lebatnya. Aku terperangkap...nak balik hujan lebat. Maka aku berteduh di bawah pokok yang daunnya tak la lebar mana. Lama-lama hujan makin lebat. Aku berlari ke arah rumah yang awningnya lebih sikit dari pagar. Dari luar, merenung ke dalam, aku nampak ada sorang manusia ni tengah peratikan aku. Kalau aku jadi makcik kat dalam rumah tu, aku pun suspen bila ada orang singgah nak berteduh. Entahkan nak mencuri ke....Jadi aku pun doa....doa...doa...hujan reda sikit je aku terus pecut balik rumah. Memang habis basah tshirt, track bottom dengan kasut adidas ...

Sesampai je di rumah, nak masuk pagar...aku nampak jiran aku, aku senyum dan sapa...

"Baru pindah ke?"
(walhal aku memang tau sangat diorang baru pindah)

"Haah"
(kata dia.)

Aku pun masuk dalam rumah. Sebab aku tak nak memanjangkan perbualan. Kang takut isteri dia sangka yang bukan-bukan. Maklumlah...aku kena pandai jaga diri aku.

Dan itulah kali pertama aku membasuh kasut sukan sepanjang hidup aku. Kasut power yang lain-lain tu pun aku tak pernah basuh.

Dan malam ini, tepat pukul 11 malam, bunyi ketukan dinding oleh jiran aku yang baru pindah tu mula balik dah... Eiii...geram betul la macam ni. Siang tadi kau tak teringat ke nak memaku dinding? Apsal malam baru kau semangat nak mengacau orang haaa???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan