Bermulalah puasa hari pertama di Malaysia. Ramadhan Kareem.
Pukul 3 petang aku dikejutkan oleh berita kepulangan kawan aku dari zaman MRSM, Zulfa Ahmad ke Rahmatullah. Ya Allah, sedihnya aku rasa. Kali terakhir aku jumpa dia masa hari mak nak operate kat IJN pada 10 hb April yang lepas. Masa tu dia follow up kat clinic cardiologist di IJN. Masa tu dia datang sekali dengan isteri nya, yang namanya sama dengan nama aku. Dia dengan wife dia macam dah dekat nak bertegang urat kat IJN tu sebab wife dia nasihatkan dia supaya tak merokok. Jaga makan. Tapi Zulfa ni macam tak berapa endah je. Zulfa ajak aku lunch sama masa tu, tapi sebab aku suspense tengok diorang ni bercakap macam nak meninggi suara, maka aku dengan sopan (amboi) menolak pelawaan makan lunch sama tu, dengan alasan aku nak naik semula ke waiting area OT IJN tu. Zulfa kawan aku ni adalah seorang yang ceria, suka bergurau, jarang nak bercerita pasal sakit dia dan sangat suka kucing dan kereta Peugeot. Kalau kat Telegram (apps) tu, malam-malam dia la antara yang kerap bersembang. Last sekali aku ingat message dia last week, dia cakap ejection fraction dia dah 28%.(In normal healthy person, the ejection fraction is supposed to be 75% and above). Tak sangka dia pergi secepat itu. Semoga rohnya dicucuri rahmat, dan dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang beriman. Allah lebih sayangkan engkau Zulfa, dan engkau dipilih untuk pergi di bulan puasa ni. We will miss you my dear friend. Semoga keluarganya tabah dan kuat semangat untuk menghadapi dugaan ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan